"Forget about Freeman!"

Sitter här en tidig onsdagmorgon och reflekterar lite över framtiden, nutiden och även tiden som varit.
Postade min ansökan till lokförarutbildningen i Vännäs i dag. Sista ansökningsdagen är den 15:e November, så det var dags att den hamnade i lådan istället för att ligga här hemma. Såg att även det finns en utbildning i Hallsberg som jag kan söka till. Sista ansökningsdatumet för den är i början av januari någon gång, så jag hinner nog skicka iväg lite papper dit också. Båda kurserna börjar i april, så med lite tur så kommer jag komma in på någon av dessa två.
Lite spännande är det ju, att lära sig någonting helt nytt, men samtidigt lite tråkigt att behöva lämna min kära hemstad och alla vänner jag fått genom mitt nuvarande jobb. Men jag kan ju inte stå och trampa på golvet inne i köket på McDonalds hela livet. Hade lönen varit det dubbla så hade det varit en annan sak, men det är en väldigt bra första arbetsplats och ett ställe att få nya vänner.

Tankarna kring vad man kan göra med en månadslön på 21 000:- och jämfört med vad jag tjänar nu (ca 8500:- efter skatt) minus räkningar på runt 5500:- och sen 2 pers ska leva på resterande pengar i en månad så är 21 000:- otroligt mycket pengar. Då kan jag kanske ta körkort, om jag inte redan gjort det. Köpa nya kläder, åka på semester utomlands. Har ju inte varit i sydliga länder på 10 - 11 år. Jag kan köpa en ny tv. Kanske en sängram. Och gardiner! Enda rummet vi har gardiner på är i köket. Jag får äntligen råd att koppla in min diskmaskin, som bara står på golvet i köket och samlar damm. Jag kan köpa en ny, fullt fungerande mobiltelefon. Nya glas till mina glasögon. Hade ju bara råd med de billigaste när jag köpte dom, så längst ut så är glaset runt 1cm tjockt. Mina ögon blir ju så små eftersom glasen är så tjocka. Jag får grisögon. Huvva! Och jag får råd att köpa nya skosnören. Går knappt att knyta mina skor längre. Och strumpor! Jag har fått hål i nästan alla strumpor jag har, bara för att jag haft så vassa naglar. Dom har inte varit långa, men tydligen vassa. På mina arbetsskor så tittar ju stortårna ut.
Men än ska jag inte hoppa över diket och klappa kor, eller vad man nu säger. Jag har ju inte ens kommit in på utbildningen än. Inte ens blivit kallad till intagningsprovet heller, vart det nu blir. Men det blir knappast här i Östersund, så det blir väl kanske en tripp till Vännäs i vilket fall.
Hoppas man får betald resa. Annars får jag väl gå.

Om ca 2 veckor så åker jag ner till Jönköping (Linköping?) för att hälsa på Tobbe. Med mig på resan har jag Lord Bjermquist och Sir Ledin. För att min käresta inte ska bli alldeles ensam den helgen så har jag erbjudit mig att betala en resa ner till Stockholm åt henne. Sagt och gjort, biljetterna är beställda och och om 2 veckor så rullar vi iväg till Tobbe med resans början klockan 6 på morgonen. Ankomst vid 14:00-tiden. Hemkomst klockan 06:30 på Måndag morgon. Kan man inte få OB-rabatt för tågtidernas dåliga tider?

Yes yes. Har kikat in en bärbar dator jag vill lägga vantarna på. En Dell XPS M1730. Knappast en vinnare i en skönhetstävling, men den kan spela i stort sett alla spel som finns ute på datorspelsmarknaden med högsta grafik. Då kan man panta den nuvarande dator jag har för tillfället, då den i sådana fall inte längre behövs.
Åsså e den snygg också. Lampor överallt. Ovanpå, i musplattan, i tangenterna. Till och med i högtalarna.
Men sen kostar den därefter också. Grundpriset ligger på 19 000:- och sen blir det lite extra om man vill ha med en datorväska och förlängd garanti och lite sånt. Så det är inga pengar jag kan hosta upp bara sådär. Ne, då kommer körkortet i första hand. Kostar ju bara hälften så mycket som datorn.
Apropå hosta så har jag varit förkyld i en vecka nu ungefär. Hostar, snorar och nyser om vartannat, men nu är jag på bättringsvägen.

Snön har ännu inte försvunnit. Hoppas den stannar. Vill inte tillbringa ännu en jul på en grön gräsmatta. Men denna julen så blir den inte firad i småland. Nä, Master Chief Jessica (tror jag) skrev att vi blev tvungen att jobba minst en av jul eller nyårshelgen. Firar fyraårsdagen med älsklingen den 1:a Januari så nyårsfirandet hade vi tänkt fira in nere i Stockholm. Skickade in min ledighetsansökan i dag (en dag försent) om att vara ledig i nyår, men att jag gärna jobbar juldagen (då säljer vi mycket). Så det gäller att hålla tummarna att jag inte åker på att jobba nyår.
Juldagen är ju en storhelg, tror jag iallafall, så då får man lite extra pengar. Bra att ha. Pengarna har tagit slut den här månaden igen. *suck* 65 öre och 9 dagar till löning.

Ne, nu är klockan halv sex, och jag tror det är dags att sova. Ska försöka ta mig bort till Janne och kolla om han har fått registreringsbeviset för bilen som jag skickade efter för 1,5 vecka sedan. Så ägarbytet kan bli gjort, så man blir en riktig bilägare någon gång. Han är snäll han, Janne. Har tillbringat många timmar med honom och åkt runt och letat pantburkar, grillat, farit runt på stan, åkt moppe, suttit i badhusparken många nätter och fikat. Och nu har jag fått hans bil också. Synd att han nog inte kommer leva så länge till. Cancer suger!

Gonatt på er, eller rättare sagt....

....god morgon!




Fluffy for president!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback