A New Beginning

Fredag den 11:e April 2008
Jag sitter här på bussen på väg till Vännäs och i brist på annat så tänkte jag att jag kan ju ta och skriva lite på inledningen till mitt första blogginlägg på över 2 månader.
Jag ber om ursäkt för den långa väntetiden men jag har delvis inte haft någon större lust att skriva och har delvis haft fullt upp med flytt och allt som det medför. Men för er som är född i går samt ni andra som bara är lite "efter" så kommer här en snabbrepris:
Hultsfredsfestivalen 2007. Jag besökte ett tält där de "promotade" för att jobba inom järnvägen. Jag tog en folder som jag läste igenom lite snabbt, och någon månad senare sökte jag på internet angående yrken vid järnväg. Yrket lokförare dök då upp på skärmen och efter lite vidare efterforskningar så verkade det vara ett jobb som skulle passa mig bra. Beställde då hem lite information angående utbildningen som låg mig närmast, alltså Vännäs. Fick hem informationen tillsammans med en ansökningsblankett. Jag fyllde i den och skickade in den till skolan. Jag fick tillbaka en kallelse till "steg 1" av uttagningen till att bli antagen på utbildningen. Detta klarade jag och blev senare kallad till "steg 2". Jag klarade även detta och det sista de ville jag skulle göra var en läkarundersökning. Jag letade med ljus och lykta efter en läkare med rätt behörighet och fann till slut en i Ånge (av alla ställen.) Jag åkte dit, pungade ut 1500:- (de tog inte ens Visa), och skickade in intyget till skolan. Fick efter någon vecka papper på att jag hade blivit antagen, samt en kursplan och karta, så jag skulle hitta dit. Jag sade upp mig från jobbet den 29:e Februari så den 28:e Mars så jobbade jag mitt sista arbetspass.
Ungefär i samma veva så blev någon intresserad av våran lägenhet som vi hade utlagt på bjornsbytare.se så att hyra ut den hade vi inga problem med. Har flyttpackat och städat i 2 veckor i sträck nu, jag och Linnéa. Hon flyttar tillbaka till sitt älskade stockholm och jag flyttar ännu längre in i norrlands urskogar och till världsmetropolen Vännäs City. Även kallad "världens rövhål" och har ungefär minus 2000 invånare, varav hälften är älgar, renar, vargar, björnar samt korsningar och muterade varianter av dessa.
Nä, skämt åsido. Jag ska inte driva med Vännäsborna. Man vill ju inte bli stångad.
Hah, jag åkte nyss förbi ett ljuslila hus. Fan va fult! Mörklila ska de va!
Eftersom det är 6 timmars bussfärd mellan Östersund (hell yeah!) och Vännäs (*raaaap*) så slängde jag med mp3-spelaren i hopp om att lyssna på musik kanske halva resan, men nääädå! Självklart så är batteriet heldött och inga extra har jag med mig heller, så nu får jag sitta och lyssna på en fjortisbrud som sitter och pratar om sina relationsproblem på mobilen med någon stackare, plus att framför mig sitter en 16-årig snorunge som sitter och lyssnar på Iron Maiden. Han kan alla låtar som han lyssnar på, och det är han inte sen med att delge oss andra medresenärer. Jag kan säga att han inte blir Idol 2008.
Nu är vi i Dorotea och busschauffören sade nyss att det är avgång "nittonnnnnjae, arton och fyrtio". Klant =P
Nu har jag slut på papper att skriva på så jag tar och avrundar här och fortsätter i morgon, på datorn.

Onsdag den 16:e April 2008
Ja, någon uppdatering när jag kom fram blev det ju inte. Hade ingen internetuppkoppling när jag kom fram och nu, 5 dagar senare så har jag fortfarande ingen uppkoppling. Helgen har varit väldigt lång.
Jag trodde att det skulle finnas internet i uttaget när jag kom hit, men man var tydligen tvungen att beställa det från en internetleverantör som heter Brinet. Det stod att om man vill ha snabbare inkoppling så skulle man faxa in beställningen. Så det gjorde jag i måndags i hopp om att kanske få uppkoppling samma dag, men nääädå. Nä, men då kommer det nog i morgon trodde jag då. Dagen gick och fortfarande ingen uppkoppling. Onsdag? Fan heller. I morgon är det Torsdag och man kan ju alltid hoppas.
Fredagar har vi självstudier hela dagen = ingen skola. Ingen skola på fredagar = långhelg. Långhelg utan internet = väldigt lång långhelg. Men nog tjatat om internet.
Resan hit gick ju bra. Jag hade 6 väskor med mig, så helt lätt att ta sig från stationen och hit var det inte. Jag hade en ryggräck på magen, en på ryggen, en väska hängandes på varje axel samt en väska i varje hand. Men jag hann ungefär bara en tredjedel av vägen hit innan en taxi hann i kapp mig. Han vevade ner rutan och frågade vart jag skulle. "Vännäs Läger" svarade jag. Han svarade med att han också skulle dit och jag fick åka med honom om jag ville. Och med tanke på att jag hade 1 kilometer uppförsbacke kvar så hoppade jag mer än gärna in i bilen. Den killen hade läst till trafiklärare här på skolan och hade tagit examen dagen innan. Snällt av honom att ge mig skjuts. Jag gratulerade till examineringen och tackade så mycket för skjutsen. Jag letade reda på vart jag skulle bo och vandrade sedan hit, till mitt nuvarande hem de närmaste 9 månaderna.
Dagarna på skolan har hitills varit ganska slappa. I måndags började vi klockan 10 och slutade vid 13. I tisdags började vi 8:30 och slutade vid 13:30. Plus att efter varje 50 minuter så är det kafferast i minst en kvart. I dag började vi 8:30 och mellan den tiden och fram till lunch så kollade vi på 2 st kortare filmer. Ena var ca en timme och den andra var kanske 20 minuter. Så det blir en hel del dötid.
Klockan 14 så skulle vi ner till EuroMaint på studiebesök. För de som inte vet så är det själva verkstaden där de reparerar och underhåller lok och tågvagnar. En gubbe stod och pratade lite om själva företaget innan vi fick gå ner och kolla i lokalerna och på loken, men självklart måste man ju dricka kaffe först. Jävla kaffealkisar! Den här kursen skulle kunna vara 30 veckor istället för 40 om man inte var tvungen att ta kafferast stup i kvarten. Jag dricker ju inte ens kaffe. Kan de inte ha en Coca-Cola rast istället? Då skulle jag inte klaga.
O nu när jag ändå klagar så kan jag klaga på min blåsa som jag har inne i munnen, på insidan kinden. En sån där vit, typ. Och den ligger precis mot tänderna så jag kan varken äta eller prata utan att det gör ont. Borsta tänderna är heller ingen höjdare.
Apropå renar och björnar och så i mitt tidigare inlägg...den lokala pizzabagaren är hårig som en björn plus att elevkonsulenten som ordnade mitt studentrum heter Jerry Björn. Hah!
Nä, nu är klockan 23:16 och jag ska ta en dusch och sedan hoppa i säng. Det är ju frukost mellan 07:30 och 08:00. Hoppas mitt internet kopplas in i morgon, så jag kan publicera mina inlägg. Skriver i WordPad nu, så det är bara att klippa och klistra när linan börjar dra igång. Det är 100mbit förresten =D
God natt på er alla, och roligt att se er igen =)
Shibby!

Torsdag den 17:e April 2008
Fortfarande inget internet i dag. Men Brinet (internetleverantören) ringde mig i dag och undrade vilken adress jag hade. Så tydligen har de fått tummen ur och faktiskt kollat på mitt papper. Jag svarade och hon sade att det skulle kopplas in om någon dag eller två och att dom skulle skicka papperen till mig. "Jag skiter väl i papperna" tänkte jag men tydligen så behöver jag dessa iallafall.
Den driftansvarige här på skolan kom ju hit nu i eftermiddags och kopplade in min kabel. Jag prövade att ta mig ut på nätet men näädå. Förmodligen behöver jag det där papperet de skulle skicka till mig. Hoppas bara det kommer i morgon. Annars får jag ringa dem och be de maila över uppgifterna istället, vilket de erbjöd sig att göra från första början, men eftersom jag måste ha internet för att kunna kolla mailen så sade jag att de skulle skicka via post istället. Fan vad det ska strula allting.
I dag mellan 8:30 och 11:35 så hade vi 2 st 20 minuters kafferaster. Vi skulle sedan börja 12:45 och det gjorde vi också. Vi började med 5 minuters kafferast till. Herregud, kan man inte göra någonting utan kaffe!? Jag har gått här i 4 dagar nu och har snart redan fått överdos av Gevalia... Voine voine.
Nä, nu ska jag gå och slänga in Billy i mikron. Eller iaf hans pizza.
Hare!

Fredag den 18:e April 2008
Finally! I dag när jag gick och åt lunch så såg jag att jag hade fått post, och det var från Brinet! Det var IP adress och nätmask o gateway plus DNS som skulle fyllas in. Sagt och gjort så gjorde jag det och sedan blev det *Svoschhh!* Så fort gick det! Hundra megabit!
God mat var det också. Korv Stroganoff o liiiis. Undrar vart det namnet kommer ifrån. Ryssland, troligtvis.
Säkert någon ryska som heter Svetlana Katinka Stroganivski. Hmm...
Nä, nu ska jag utforska fulDC lite och sätta uTorrent i arbete.
Tjipp och hej!

"Do one thing everyday that scares you"


Kommentarer
Postat av: loxi

Vad roligt att du är tillbaks! =D Min favoritbloggare! Hoppas du bloggar oftare nu. Varje dag eller nåt ;)

2008-04-18 @ 16:15:00
Postat av: Erik L

Hoppade direkt till bilderna, tack för en underhållande 20-års kväll Anders! (och alla ni andra för den delen)

Ska kommentera texten alldelles strax :D

2008-04-18 @ 22:03:57
URL: http://pilgrimen.blogg.se
Postat av: Erik L

Jo men hallå igen!

Grymt inlägg! Inte så där grymt, tyrannsikt inlägg, utan underhållande och intressant. Länge sen jag hörde av dig.

Beskrivningen av Vännäs var nog det roligaste :) Fick också en liten flashback när jag läste ""nittonnnnnjae, arton och fyrtio".. påminner mig om på stationen i Linköping där speakerrösten säger: "Tåget går till Stockholm, och sedan vidare mot Sundsvall, Öresund och Åre". Haha, Öresund?! Vilket jävla stolpskott :D

Ha det gött, och gör gärna det som inte jag kan; hålla en blogg aktiv.

2008-04-18 @ 22:16:52
URL: http://pilgrimen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback