The one that got away

Efter påtryckningar från många håll och kanter, så kände jag mig tvingad att logga in på publishme och skriva ner lite, så de få läsare jag har kvar fortfarande vet att jag lever.
Det är nu juldagen som föregicks av självaste julafton. Här i Göteborg firade vi jul i skenet av gröna gräsmattor och spårvagnar som kör förbi var femte minut. Det var jag, Martin, Stumpan och även Anna tittade förbi lite senare.
Jag fick lite julklappar, trots att jag inte varit nå snäll i år.  Tomten kom med paket från far med sambo innehållande sängkläder, saxar och diverse kökstillbehör. Slickepott, stekspade, äggdelare, decilitermått (som tyvärr var trasigt),  potatisskalare och osthyvel. Allt detta var behövligt, så tack tack!
Min praktik har börjat, pågått och slutat. Iallafall för den här månaden. Hur det blir under januari månad har jag ingen aning om. Jag ska ringa till Green Cargo i Göteborg i början på januari och höra om de har plats för mig även under den månaden. Annars har jag ingen aning om hur jag ska göra. Jag har inte råd att betala hyra på någon annan ort heller. Jag har ju nog med räkningar när jag bor här.
Men alla körningar har gått bra. Min första tur gick till Karlstad och övernattade på stadshotellet där. Frukost ingick! =) Sedan gick turen vidare till Hallsberg innan vi återvände hemåt. Efterföljande turer gick uteslutande endast till Hallsberg och tillbaka, med undantag för sista turen på sista praktikdagen den 19:e dec då vi körde från Sävenäs lokstation till Göteborg Norra, vidare till Göteborg Skandiahamnen, tillbaka till Göteborg Norra och sedan tillbaka till Sävenäs lokstation innan jag tackade för mig och klev ner från min RC4 och avslutade min tågkörning för 2008.
Inflyttningen här i Göteborg har gått bra. Första dagen åkte vi till IKEA och köpte de nödvändigaste sakerna som krävdes för att kunna leva. Kastruller, tallrikar, betstick, stekpanna, skärbräda, knivar och likande prylar. Och täcke. Den här lägenheten är KALL! Speciellt på morgonen. Då drar man in tårna under täcket och myser gärna lite extra innan det är dags att dra undan täcket och börja huttra. Elementet står på max, men det är ändå kallt. Vi har ingen el i vägguttagen här i vardagsrummet eller i hallen. Endast köket har fungerande eluttag, så vi har köpt två förlängningssladdar som vi lagt från köket, genom hallen, runt hela vardagsrummet och som slutar med två grendosor och en helvetiskt massa kablar, från två datorer, en router och ett internetmodem.
I hörnet på vardagsrummet står en nyinköpt tv på en nyinköpt tv-bänk. Men de är begagnade. Men nytt för oss. Inkopplat i tvn är även ett nyinköpt Nintendo Wii som vi faktiskt köpte nytt på Elgiganten i går, på självaste julafton. Lite som en julklapp till oss själva.
I dag är det juldagen och här i Göteborg så innebär det fest. Riktigt mycket fest. Jag och Martin har fyllt kylen med öl, sprit, groggvirke och cider, redo att visa göteborgarna hur man dansar. Vi var ut en gång tidigare för någon vecka sedan och blev förskräckta när vi såg när göteborgarna stod och trampade på dansgolvet till dålig musik. De kunde verkligen inte släppa loss. Så i kväll ska jag och Martin visa kustborna hur vi norrlänningar gör när vi släpper loss på dansgolvet. Det ser förmodligen förjävligt ut men vi bjuder på oss själva och har jävligt roligt under tiden!
För en vecka sedan kom Martin hem från sitt nya jobb på Blå Stjärnans Djursjukhus med en hittekatt. Den hade blivit påkörd av ett tåg så halva svansen var köttfärs. Ville ingen ha den så skulle den avlivas, så en dag senare så fick den härliga katten ett nytt hem, här hos oss på Lenvädersgatan. Hon heter Stumpan (av uppenbarliga skäl) och är nog den gosigaste katten jag träffat. Då den varit utekatt under sina 6 månader i livet så är den inte riktigt rumsren ännu. Den gör nummer 1 i lådan, men nummer 2 hamnar visst lite där det passar. Vanligast i duschen, men även i hallen, köket och på min sko. Men jag tror det börjar gå åt rätt håll nu iallafall.
Jag har även lyckats träffa på kärlek här nere under mina tre veckor i Göteborg. Anna. <3
Martin drar upp till snön och till Östersund vid nyår och firar in 2009 tillsammans med familj och vänner. Själv blir jag kvar i regniga Göteborg, men jag blir lyckligtvis inte själv, vilket jag trodde först. Jag blir hemma i lägenheten tillsammans med Stumpan och Anna. Vi äter nog lite gott, dricker lite cider, ser på fyrverkerierna ner mot innerstan, lyssnar på "Happy New Year" och har det allmänt trevligt. Undrar vad 2009 har att bjuda på. Kanske ett jobb? Kanske en resa? Jag vet iallafall att jag kommer få uppleva en sommar här i Göteborg vilket jag ser fram emot väldigt mycket. När det blir slutet på Mars så kommer det vara +20 grader här nere, medans det precis har krypit ner över 0 uppe i Östersund och slasket börjar komma. Känns skönt att slippa det.
På lördag åker vi nog till IKEA och köper oss ett bord att ha datorerna på. Som det är nu så finns det bara ett bord i den här lägenheten. Ett runt köksbord, vilket vi använder till att ha datorerna på. När vi ska äta mat så får vi flytta lite på musmattan och putta datorn lite åt sidan så får man nog plats med en tallrik. Jag säger "nog" därför att jag en gång lyckades putta ner en tallrik full med potatis och fiskpinnar över bordskanten och fick hela middagen i knät. Compact living.
Nä, om man kanske borde ta och duscha, klä på sig och knäcka första ciderburken. Men åt mina, Martins och Stumpans vägnar så säger jag:
Från oss alla, till er alla, en riktigt God Jul!
/NX




Kommentarer
Postat av: Ullis

Finally... ;) Anade att du hade hittat kärleken...kul! Tycker ni ser ut att ha mysigt iaf, vi får väl ta komma hälsa på er snart!

2008-12-25 @ 17:29:19
URL: http://ull.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback