Yours to keep

Veckan är nu till ända och vad har hänt sedan sist? Min första praktikvecka har börjat och slutat och min första tid som lokförare har just börjat. Jag gick ner till stationen i tisdags och träffade min handledare, Lars. En trevlig, lite tystlåten medelålders man, men som verkar helt reko. Vi satte oss i loket, han satte sig vid spakarna och vi rullade iväg mot Ånge. 35 mil, nånting sånt. Efter någon timme efter avfärd och lite småpratande så sade han "Nej, nu ska jag ta fikarast, nu får du köra" och ställde sig upp. Vettskrämd satte jag mig i förarstolen, lade ena handen på gasreglaget, den andra på bromsen och stirrade rakt fram i försök att se alla skyltar och signaler som susar emot en i 100 knyck samtidigt som allt ska in i huvudet, bearbetas, analyseras och konstateras vad det är för något jag ser och hinna reagera därefter.
Det gick väl sådär, kan jag säga men än så länge har jag inte spårat ur. Tåget jag körde dit var ganska kort och lättbromsat. Annat var det min andra tur som var till Långsele. Det tåget var 587 meter långt och vägde ett par tusen ton. Det krävdes två ihopkopplade lok för att man skulle kunna köra framåt men det gick till slut.
Nästa tur blir i morgon natt. Då blir det en långtur till Ånge igen. Kommer fram sex på morgonen och åker hem runt 15 på eftermiddagen. Kommer hem runt 21:30.
Ne, nog med tågsnacket. Jag känner mig extra nördig nu också bara för det. =/
Nu hela helgen så har jag suttit och spelat Age of Empires 3 med Martin på internet. Riktigt roligt är det. Tyvärr så förlorar vi mer än vi vinner, men det är spelandet som räknas. Eller ja...lätt och säga det nu, när man sitter där och man ser hur ens egna soldater som man byggt upp med hårt ihopslitna pengar flyger iväg som en trasdocka och man sitter där och svär.
Har blivit lite osäker på om jag kommer kunna få jobb i Östersund när jag är klar med den här utbildningen. De förare som jag har pratat med har sagt att det knappt finns några lokförare kvar i Östersund. Men om det inte finns några jobb där, vart ska jag då? =/ Då blir nog Ånge närmast, men där vill jag inte bo. Efter att ha bott i Vännäs i ett år så vill jag inte bo i en liten skithåla igen. Jag är inte så hemskt kräsen, men större än Vännäs och Ånge vill jag nog bo. Jag kan gärna tänka mig någon lite större stad t.ex Göteborg, eller varför inte Linköping...? ;) Om jag flyttar så har jag ju inga vänner när jag kommer dit, så då kan jag lika gärna flytta dit jag har vänner. Eller ja....vän. Men det är inte säkert att det finns lokförarjobb i Linköping heller, men men...jag får se närmare på saken. Det dumma är att jag inte får veta vart jag ska bo förrän december. Kursen slutar i januari.
Är så tråkigt att vara själv hela tin. Jag är nog en lite mer social människa än vad jag trodde. Det krävdes tydligen att jag skulle bo i Vännäs i ett par månader för att veta hur det känns att vara ensam. I don't like it. Men har jag gett mig in på ett yrke där man nästan aldrig träffar någon annan människa så får jag se till att jag träffar folk på min fritid istället. Är en mindre omöjlighet när jag bor här i Vännäs eftersom jag känner ingen här, men jag menar senare.
Och snart gäller det att börja tänka ett par månader framåt. Min långa praktik börjar i början av december och slutar i januari. Efter praktiken så har vi bara examinering i en vecka och sedan är vi klar, så jag kommer nog säga upp mitt rum redan i december. Jag kommer inte ha praktiken här i vännäs, så då har jag ingen anledning att ha kvar det. Uppsägningstiden är 1 månad så då får jag nog förbereda det redan nästa månad.
Ska bli riktigt skönt att flytta härifrån. Det är ju inte så hemskt ändå, men jag trivs bättre hemma. Borta bra men hemma bäst.
Nu blir det sängen för min del.
Jag tycker du ska göra detsamma.
Godnatt på er!
NX


Kommentarer
Postat av: Erik

hoppas du får jobb i Östersund! Det vore kul om man kunde träffa dig oftare!

2008-09-15 @ 12:19:51
Postat av: Emma

håller med erik om det du borde komma till östersund så man får se dig lite oftare än 1 gång per år :P

2008-09-15 @ 18:26:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback