A thousand broken hearts

Sitter nu i rum 404 i Vännäs. Klockan är 01:42 och det är natten mot fredagen den 30:e januari 2009.
Jag ska snart lägga mig så jag får min skönhetssömn, för i morgon är en lite speciell dag.
Då tar jag min lokförarexamen.
Jag kom hit i måndags klockan 06:15. Inte en själ i sikte när man vandrade den långa uppförsbacken till "lägret" där utbildningen och boendet finns.
Inget rum var tydligen ordnat och jag förstår inte riktigt varför. Jag ringde människan 2 gånger plus lämnat meddelande två gånger och bad han ringa upp mig så jag skulle få mig ett rum men näädå. Som tur var så slapp jag stå utomhus. En annan person skulle in i huset jag anade att jag skulle bo i så jag smet in samtidigt. Bara att slå sig ner i soffan i köket och vänta på att klockan skulle slå 07:30 och frukosten skulle serveras. Efter frukosten fick jag tag på gubben jag inte fick tag på förut och jodå, han hade hört mina meddelanden. (!?). Han hänvisade mig till en annan människa som jag sökte upp och fick äntligen mitt efterlängtade rum. Jag fick inte samma rum jag hade förut, men däremot rummet bredvid. Duger lika bra det. Första skoldagen gick vi igenom vad vi gjort och vad som hänt under praktiken. En del har råkat ut för en hel del. Påkörningar av sparkar, djur och granar samt fastnat på skyddssektioner (där finns det ingen el i kontaktledningen). Själv har jag inte råkat ut för nånting. Inga påkörningar, hjulplattor, varmgång, tjuvbroms eller liknande. Bara ett balisfel, ett ATC-fel och två §70.
Mot slutet av dagen fick vi förra avgångsklassens slutprov att träna på. Sagt och gjort, vi gjorde lite där på skolan, en hel del hemma och även hela tisdagen gick åt till det tjocka häftet på 30 sidor. På onsdagen kom den stora dagen. Dagen D. Dagen då vi 20 elever ska sätta våra kunskaper på prov och visa vad vi har lärt oss under dessa 40 veckor. Slutprov! Tre häften, ett för varje del som vi ska kunna för att kunna stoltsera oss som lokförare: SÄO (regler och paragrafer), ATC (hyttsignaleringssystemet) och slutligen Broms.
08:30 slog vi oss ner med penna i ena handen och sudd i den andra. SÄO var först ut, följt av en liten rast innan vi tog itu med både ATC och Broms samtidigt eftersom de var mindre än SÄO. 12:10 tog jag mina papper, lämnade fram till läraren innan jag lämnade klassrummet med osäkerhet och nervositet.
På kvällen samlades nästan hela klassen för äta avslutningsmiddag på O'Learys i Umeå. Många hade fått veta om de hade klarat sig på provet. Någon klarade inte sig, men de flesta gjorde det. Själv hade jag ingen aning.
Jag åt någon tallrik med friterad torsk, friterade räkor, friterade jätteräkor, friterad bläckfisk, potatis (inte friterade), majskolv och sallad (inte heller friterade) samt en stor stark. Det var gott, men dyrt. Under resten av kvällen drack jag vatten helt enkelt för att det är gott, gratis och jag hade inte lust att bli bängfull. Efter några timmar öppnades dansgolvet och jag satt mest i soffan och tog det lungt. Ulf tjatade på att jag skulle med ut på dansgolvet men jag satt så skönt =P Men när "Infinity" drog igång så hade jag ingen lust att sitta ner längre. Sedan dansade jag tills vi gick därifrån. Jag sov gott när jag kom hem =)
På torsdagen (i dag) fick vi tillbaka proven. Man kunde få G eller VG. Mina resultat var följande:
SÄO: 100 poäng av 133 (G)
ATC: 32 poäng av 37 (VG)
Broms: 53 poäng av 62 (VG)
Jag tycker det var helt okej. Proven var de svåraste vi haft under hela utbildningen och jag är bara glad att jag klarade mig. Att jag dessutom fick VG på 2 prov av 3 är bara bonus. I morgon är det som sagt examinering. Vi börjar 11:45 och ska bli bjuden på lunch. Jag har ingen aning om vad det ska bli. Jag hoppas det är lite finare mat, eller hur man ska säga. Så de inte bjuder på skolans vanliga lunch bestående av ångkokt gris, torr kyckling, dåligt vispad pulvermos eller blaskig bea-sås. Tidningen kommer dit och tar kort på avgångseleverna också, så jag har nyss varit och strukit min skjorta. Vi får även våra examensbetyg i form av något papper skulle jag tro. Vi får betyget G eller VG beroende på hur vi har klarat oss på proven under hela utbildningen. Man måste ha minst 80% rätt på alla frågor på alla prov vi haft. Jag har gjort ganska bra ifrån mig på proven vi haft innan så jag tror faktiskt jag får VG, men jag är inte säker. Man kan ju alltid hoppas. Men om jag gör det så tar jag min lokförarexamen med högsta betyg =) Hur coolt låter inte det? Jag måste komma ihåg att ta med kameran också. Man måste ju föreviga dagen och vännerna. De flesta ser jag nog aldrig mer.
Oj, är klockan redan 02:10!? Nog dags att krypa ner i sängen. Den ser tom och kall ut. Eller är man optimist så säger man att den vill ha sällskap, samt att den är sval och skön. Jag lägger nog in massa bilder också, på klassen, proven och examensbetyget.
God natt och sov gott!
/NX - lokförare



Kommentarer
Postat av: elin

Grattis ! ^^

2009-02-02 @ 16:47:45
URL: http://cdbl88.blogg.se/
Postat av: loxi

Grattis! (:

2009-02-04 @ 21:32:07
Postat av: Martin

Snyggt! Grattis

2009-02-08 @ 19:47:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback