Cyberdog

Invaders must die! Så lyder första låten på skivan med samma namn signerat den brittiska technoduon The Prodigy. Riktigt skön på hög volym måste jag säga. Oj, nu sa bad visst Martin mig att sänka lite. Han sitter och ser på film i sängen och jag har hörlurar på mig...hur högt har jag egentligen? Snart får man väl hörselskador.
Ännu en arbetsvecka till ända. Eller ja, jag önskar jag kunde säga så iallafall. Tyvärr är man arbetslös, som vanligt. Jag har sökt jobb på SJ som "Fordonsoperatör". Sista ansökningsdatumet var den 22:a februari. Jag ringde upp numret till kontaktpersonen som stod på jobbannonsen och hörde lite om när man skulle kunna vänta sig att få höra av dom om man var intressant för jobbet. Först skulle ansökningsdatumet gå ut och sedan skulle ansökningarna skickas från Stockholm till Göteborg. Därefter skulle alla ansökningar gås igenom och först efter det kuna man vänta sig få veta om man har gått vidare i rekryteringsprocessen eller hur man ska säga. Så någon gång i början på mars eller någon vecka in förväntar jag mig att få ett glädjande telefonsamtal. Det blir förmodligen intervju till att börja med. Efter det blir det urvalstest följt av läkarundersökning och drogtest, precis som när jag skulle in på lokförarutbildningen. Det var dessutom samma gäng personer som gör urvalstesterna för detta jobb som gjorde testerna för utbildningen jag gick, så med lite tur så slipper jag göra om det eftersom jag redan gjort det en gång och blivit godkänd. Om jag inte har sån tur att jag slipper så vet jag ju ändå vad som kommer komma på proven eftersom jag gjort dom innan. För en gångs skull är jag optimistisk när det gäller jobb.
Jag lyckades få jobb som telefonförsäljare efter ha sökt många många sådana jobb. Och jag säger bara två ord: Fy faaaaan!
De två första dagarna hade jag utbildning i säljteknik och lite undervisning om reklam och marknadsföring. På den tredje dagen var det tänkt att vi skulle börja ringa våra första samtal, men så långt i anställningen kom jag inte. Jag ringde och sa upp mig den morgonen. Både första dagen och dagen efter så mådde jag så otroligt dåligt över att behöva gå dit. Det är riktigt hemskt. Folk som inte jobbat som telefonförsäljare vet inte riktigt hur jag menar. Men att ringa runt till folk som inte vill ha någonting med en att göra är inget jag vill syssla med. Med vetskapen om att dessa personer hatar en så fort de lyfter på luren och man presenterar sig själv var en fullt godtagbar anledning över att inte jobba kvar. Det var dessutom inte ens timlön, endast provision. Och någon lön under mina två utbildningsdagar fick jag inte heller. Arslen!
I går gick våran spis sönder. Det känns som det inte är någonting med den här lägenheten som fungerar som den ska längre. I går skulle vi laga middag åt oss tre (jag, Martin samt Martins syster Petra). Vi satte stekpannan på den stora plattan av våra tre möjliga på våran tre-platts-spis. Martin vred på plattan och i samma sekund blir hela lägenheten svart. Jag gick till proppskåpet och ser att jordfelsbrytaren har slagit ifrån. Jag försöker slå tillbaka brytaren men icke, den slår bara ifrån. Först när vredet till spisplattan är tillbakavriden till "0" så går det att få tillbaka strömmen till lägenheten. Efter ett telefonsamtal till jouren och därefter blivit uppringd av en elsnubbe konstaterade han att det är spisplattan som har gått sönder. *wiiie* (eller inte). Vad mer kan gå sönder i den här lägenheten? Först hade vi ingen el i vardagsrummet eller hallen, sen en vattenläcka i köket på grund av ovanboende grannes läckande diskmaskin och nu går spisen sönder. Gubben sade att antingen kan man byta ut endast spisplattan eller så byts hela spisen ut. Jag hoppas på det sistnämnda. Hur svårt är det att skaffa en spis med FYRA plattor!? Och en spis som är normalstor. Nu är det ju en stor glipa på flera flera centimeter mellan spisen och arbetsbänken. En sak var det om man bodde i en etta som inte hade separat kök utan endast kokvrå. Då är tre plattor acceptabelt. Men i en etta som faktiskt har separat kök, separat hall, separat vardagsrum OCH separat badrum i Göteborg år 2009, då är det icke acceptabelt med en för smal spis med tre plattor varav två fungerar. Icke!!
I morgon är det lördag. Då ska jag upp runt 8:30 för att piggna till och få i mig någon form av frukost innan Martins mor med sambo kommer hit och dumpar av lite av Martins prylar samt hälsar på. 10:40 beger jag mig ut till spårvagnen för att byta till buss nere vid centralstationen som ska ta mig vidare till Ikea där Anna väntar. Hon ska flytta till egen lägenhet och behöver inhandla lite saker. Stekpanna, kastrull och liknande. Sedan blir det hemåt (till henne) för mat, tårtbakning, myskväll med melodifestivalen och sen sömn. Martin ska till Borås och sen vidare till nån annan håla för att dansa lite styrdans.
Nu blir det lite facebooking, musikeri á la Prodigy och sen säng.
Keep on shining!
/NX



Kommentarer
Postat av: Ledinarn

Yeah, gillar att du visar ilska i texten! Ryt till bara! Voof!

2009-02-28 @ 17:47:01
URL: http://grubbelsmurf.blogg.se/
Postat av: Aida

jag gillar att läsa din blogg kram

2009-03-01 @ 07:37:30
URL: http://aidat.blogg.se/
Postat av: Ullis

Jag också.... och det gör ingenting att du har så långa inlägg. Tråkigt att ni har sådan otur med lägenheten!

2009-03-01 @ 14:00:09
URL: http://ull.blogg.se/
Postat av: loxi

Oj.. längesen jag var här nu. Men vet du.. jag bor i en tvåa och min spis har också bara tre plattor. Men den funkar iaf..

Hoppas du får jobbet! (:

2009-03-05 @ 17:11:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback