Trick or Treat

Då har det blivit lördag kväll och eftersom jag skrev i förra inlägget att det kommer ett nytt inlägg nästa helg (den här helgen) så vore det ganska lämpligt att skriva ner ett par rader.
Den första praktikveckan har börjat och slutat. Våran vecka började måndag eftermiddag 12:30 och slutade torsdag eftermiddag runt 14:30. Vi har inte fått göra så hemskt mycket, men det har varit roligt och lärorikt. Det mer praktiska vi har fått göra är att koppla ihop och isär vagnar med varandra och med loket. Lite läskigt är det när man står mellan buffertarna (de två stora stötdämparna i änden på vagnen) och man ska vara snabb att hänga på kopplet (bygeln som ska haka fast i en krok, så vagnarna sitter ihop) i en vagn eller loket som kommer sakta rullandes emot en. 90 ton kärlek. Men det gick ganska bra faktiskt. Det är tur man är kille och har lite muskler. Vissa är ju inte riktigt lika välutrustad och hade vissa problem när det kom till att koppla ihop två grova, ganska oflexibla luftslangar med varandra.
Vi fick åka i ett lok också! Vi stod i ett lok som körde fram och tillbaka under växling (när man flyttar vagnar mellan spår och kopplar ihop och isär dom med varandra, så de hamnar i rätt ordning) och styrdes av en kille på marken med en slags fjärrkontroll. Första gången i ett lok som rörde på sig. Spännande minsann.
Men det var skönt att slippa skolbänken ett tag. Bara några månader kvar innan vi får åka ut på våran andra praktikperiod, och då får vi t.o.m. åka tåg. 4 veckor någonstans i sverige. Har ingen aning vart jag ska placera mina önskemål.
Vännäs vore lämpligt, eftersom jag har alla mina saker här, men det är nog många som vill ha Vännäs så det kan bli lite svårt.. Annars vore kanske Boden ett alternativ. Men det finns några från Boden som gärna vill ha det som hemstation. Då kan man kanske önska sig hemstaden Östersund (wooooo!). Det finns ju ingen annan i klassen från Östersund. Jag får isf inkvartera mig hos min syster, eller i min mors inrökta lägenhet.
En handledare vi hade under veckan, Mats Engberg (han ser ut som en get), är med i någon slags krogshow, så jag och 3 till ville gå och se den, och då hamnade vi på gästlistan. Gratis inträde, d.v.s. Men showen var jätterolig. Jag ångrar inte att jag följde med.
När den var slut så tänkte vi åka hem, men en som följde med tyckte kvällen var alldeles för ung (22:15) så det blev en timme på en krog i närheten, också det väldigt trevligt. Mycket skratt och en och annan öl. Inte för min del dock. Eller jo, jag tog en öl på den där showen, och en öl till på krogen. Blev bjuden på ena. Innan jag lade mig vid 3 så kände jag mig helnykter. Kan nog inte säga detsamma om alla andra i sällskapet =P
Det blev ingen Hultsfredsfestival för min del. Eftersom det krockade med min praktikperiod och som alla vet, skolan går först, så blev jag kvar här i Vännäs. Men det var väl lika bra. De jag ville se mest av allt på den festivalen är Linkin Park, men jag läste för några minuter sedan på Aftonbladet att de ställde in i dag. Precis som 2003.
Jaja, men det finns ju Where The Action Is (WTAI) som är i Stockholm i dag. Men jag vill inte lägga ut 2000 spänn (minst) på biljett och resa ner dit för att vara där i 2 dagar och sedan hem igen bara för att se Foo Fighters, så då blir jag hemma på grund av det. Till min lycka så såg jag att Aftonbladet sänder live från WTAI, men när man ska se det så är det rörlig bild i 2 sekunder, sedan låter det "blupp" och bilden stannar. Det går 15 sekunder, sedan 2 sekunders bild och sen " blupp" igen, och så håller det på. Ska de direktsända så kan de väl iallafall göra så skiten funkar!
Nu när klockan blev 23:30 och Foo Fighters ska börja spela så tänkte jag att de kanske har fixat länken. Jag går in och kollar på sidan men då är länken borta. Inte ett spår. De har haft hela dan på sig, och nu när det kommer något man vill se, då tar de bort länken! Faaan! Nu blir jag arg! *grr*.
Häromdan när jag låg på golvet och gjorde mina dagliga sit-ups så hann jag till 15, sedan såg jag en stor och äcklig sak på väggen. En ovanligt stor och otäck spindel. Jag flög upp och observerade den en stund, innan jag tog några bilder på den. Dess ovälkomna besök på min vägg slutade med en ofrivillig badstund i toan. Så det kan ni tänka på, alla läsare, innan ni kommer hit och sätter er på min vägg och skräms! Det blir toan direkt, jag lovar!
Och i dag har jag varit riktig duktig och städat och dammsugit. Första gången jag dammsugit sedan jag flyttade hit, den 11:e April. Det var mycket grus och chipssmulor, och fullt med hår på badrumsgolvet. Jag trodde inte jag tappade så mycket hår, men när man sitter på toa och kollar på golvet så är det fullt av massa svarta hårstrån. Att golvet är ganska ljust förstärker nog intrycket lite grann.
Funderar på att inte färga mitt hår nästa gång det skulle vara dags att färga det. Det var ganska många år sedan jag var blond, så jag har lite glömt bort hur det ser ut. Ser det hemskt ut så är det bara att färga det igen. Anledningen är att det ser ju sådär ut när man har utväxt, och det är svårt och jobbigt att färga det själv. Kanske lika bra att låta det växa ut.
Men vi får se. Jag kan ju ångra mitt beslut redan i morgon. Den som lever får se.
Apropå lever så gillar jag inte lever. Däremot var jag duktig och lagade min egen mat i dag. Fiberrik fullkornsspaghetti med köttbullar. Jag gjorde storkok och fick till dagens middag plus 3 matlådor som nu står i kylskåpet. Inte middagen, men lådorna. Bra att ha nu till veckan, eftersom skolköket har stängt. Jag har köpt fiberrik havregryn som jag tänkte göra gröt av till frukost. Fattas bara mjölk, men det köper jag på måndag.
Ne, nu tror jag det börjar bli lite ointressant för eran del så jag ska avsluta. Ont i röven har jag fått också p.g.a. min liggande ställning i stolen.
Jag lägger upp lite bilder jag tagit under veckan. Undrar ni över något på någon bild någonstans så är det bara att skriva.
Ni får skriva annars också, förresten. Alltid trevligt med kommentarer.
Nytt inlägg nästa helg.
Shibby!
NX



Kommentarer
Postat av: loxi

Sluta lägg upp bilder på spindlar!!

2008-06-16 @ 09:11:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback