Jigga jigga

Ja, nu blev jag lite sen med inlägget. Var ju meningen att jag skulle komma med ett inlägg redan i lördags, för att hålla min "ett inlägg varje vecka" -princip, men jag hade tomt i huvudet och tomt i kameran. Men nu sitter jag här, med ett par bilder att lägga upp och inte helt tomt i huvudet.
Jag tyckte jag var så duktig förut när jag hade städat och dammsugit. Riktigt fint var det. Men sedan kom helgen krypandes och jag skulle packa min väska för att tillbringa midsommaren uppe hos pappa i Boden När jag lämnade mitt studentrum så såg det lika illa ut som innan jag städade. Men det är lätt hänt när man har mycket saker och har en bostadsyta på 13,5 kvadrat.
Men midsommaren var trevlig. Riktig god mat som bestod av grillspett bestående av grillad fläskfilé, grillade räkor eller grillad kycklingfilé. Till det serverades det en kall romsås, potatissallad, kokt potatis, bränd potatis (den fick vi inte äta av), lax, löksill, senapssill, ciabattabröd, öl, snaps och tårta. Där blir det nog midsommarfirande fler gånger, kan jag tänka mig.
En tråkig sak som hänt däremot är att jag och Linnéa har gjort slut. Vi har varit tillsammans i 4,5 år, men tyvärr så varar inte all lycka för evigt. Vi är dock goda vänner nu, och jag hoppas vi förblir det länge.
Bland annat för att få tankarna på annat, så hänger jag med Martin och Erik på deras resa till Bulgarien och till Sunny Beach den 7:e Juli. Det var många många år sedan jag var utomlands senast, så det ska bli en upplevelse. Ligga i vattnet och titta ner i sandbotten och bara flyta runt. Det gjorde jag iallafall sist jag åkte, för 10 - 12 år sedan. Den här gången ska jag försöka få lite färg på framsidan kroppen också.
Så därför så lånade jag med mig lite prylar när jag var hos pappa. En resväska, två cyklop, två snorklar, ett par simfötter och en digitalkamera. Dessvärre så var senaste användningstillfället för cyklop, snorkel och simfötter samma resa som var min senaste. Men det kan ju vara i fungerande skick även efter 12 år. Lite ihoptorkare, men det märks nog när man lägger sig i Svarta havet huruvida cyklopet håller tätt, eller om ögonen blir marinerad i saltvatten.
Kameran har jag suttit halva kvällen och försökt förstå mig på. Nästan alla bilder jag provtagit med den har blivit suddiga. Jag trodde kameran var dålig eller trasig och satte mig för att studera manualen sida för sida. Jag hann till sida 3 innan det stod vart man ändrade fokusen från "närbild" till "avstånd" och vips blev bilderna lika klar som...ja...inte vet jag. Nått klart. Ah...nu vet jag. Vatten!
Nått som inte har varit klart har varit himlen ovanför Vännäs i dag. Regnet har bara pissat ner under hela dagen och kvällen. Det ska bli skönt att slippa det här anti-finvädervänliga regnlandet för en vecka. Men var inte orolig Sverige. jag kommer hem den 14:e igen och då kan du återigen pissa ner mig med ditt regn, som alla andra somrar.
Och för att resa till Bulgarien så måste man ha pass. Och för att skaffa pass måste man åka till en passexpedition, som finns på några få utvalda polisstationer här i Sverige. Till min lycka så fanns det i Umeå, så i torsdags så åkte jag in till stan för att fixa det. Först så hittade jag inte ens polishuset, men då märkte jag att jag stod på baksidan av den =P När jag väl kommit till rätt sida så hittade jag in, och där satt det 9 personer till som skulle skaffa pass. 20 minuter senare var det min tur och jag fick hosta upp mitt ID-kort och 400 spänn. Passfotot fick jag ta framför en fotoautomat som fanns där. Tydligen så var det noga med att båda ögonen syntes väldigt tydligt, så man fick inte ha något hårstrå ivägen. Och här var man nyduschad och hade ingenting alls i håret, så att försöka få bort det från ögonen var en mindre omöjlighet.
Men bara en mindre omöjlighet, för p.g.a. värmen den dagen så rann svetten i pannan. Jag badade luggen i svetten och försökte göra ett backslick av detta. Det resulterade i att håret stod rakt upp och åt sidan, men den var fri från ögonen! Hah, jag gjorde det! Automaten blixtrade till och jag fick upp en bild på mitt blivande pass på skärmen framför mig.
Det är synd att man måste dras med det passet i fem år. Men men, om fem år är det väl dags för samma historia igen.
I morgon kl 09:00 har vi prov i El-teknik. Vi har haft en hel vecka på oss att lära oss det vi ska kunna. En speciallärare i ämnet har flugits in för att undervisa oss blivande förare i Volt, Apere, trefas asynkronmotorer, och kondensatorer, för att nämna några. En liten förtur har jag kanske eftersom jag gick el-programmet, men det är ganska mycket att trycka in i mitt huvud som redan är fullt med signaler, skyltar och paragrafer. Men det är sista provet innan lovet, så det är bara att hålla ut.
Och i morgon kväll blir det grillfest med klassen. Men om vädret blir samma som i kväll så blir det nog inomhusaktiviteter. Att ta en öl hade varit trevligt, men jag sparar hellre mina slantar till min resa. Min reskassa är liten nog, så då behöver jag så mycket som möjligt jag kan avvara. Det är även därför som jag har köpt fiberberikade havregryn som jag tänkt leva på tills min avresa till Östersund den 3:e Juli. Tåget till Arlanda avgår från Östersund på Söndagen den 6:e Juli, och flyget avgår den 7:e kl 10:20.
Nä, jag tänkte ta mig upp lite tidigare i morgon och läsa igenom papperna en gång innan det är dags för provskrivning.
Nytt inlägg blir till helgen (förmodligen). Men om det gick bra på provet så lär jag skriva det här så fort jag vet, bara för att skryta lite =P
"Good-night Monster Land"
NX


Kommentarer
Postat av: Martin

haha fiberrika havregryn :P

2008-06-24 @ 12:50:35
URL: http://drymartini86.blogg.se/
Postat av: Erik

Bilden på Sofiero får mig att tänka tillbaka till Linköping! :)



Ska bli skitkul att du följer med. Har till och med kvar ett sms från dig som avslutas med "synd jag inte kan följa med till Bulgarien". Framtiden är oviss :)



Nu ska jag knarka penicellin ytterligare 10 dagar men kuren är klar innan vi åker. Hoppas jag inte får ett tredje återfall bara :/

2008-06-24 @ 12:51:47
Postat av: loxi

Hehe, bra du fick till kameran ;) När får du passet då?

2008-06-24 @ 17:44:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback