Ashes and Wine

Jag tänkte ge Arbetsförmedlingen en chans när jag gick dit för andra gången i mitt liv och erkänna min brist på framgång genom att anmäla mig som arbetssökande. Ett nödvändigt måste dessutom för att kunna få något "försörjningsstöd" från socialtjänsten. (Varför inte bara säga socialbidrag, det är ju det!?) 1,5 timme senare kommer jag ut från arbetsförmedlingen och har i stort sett bara suttit och vänta på att bli uppropad. Fem minuters samtal med en gubbe och sedan får jag gå därifrån med ett papper som i själva verket är en kallelse att komma på deras introduktionsmöte följande vecka.
Jag gick till informationsträffen och lyssnade på en kille som berättade lite kort om vad arbetsförmedlingen egentligen gör. För lite, enligt min mening, men det är väl bra att dom finns. Samtidigt så sade han att de flesta som får jobb får det via kontakter, och indirekt erkände att det inte är deras förtjänst att folk får jobb. Däremot deras förtjänst att ungdomar i dag blir av med sin a-kassa då de inte söker de jobb som arbetsförmedlingen anvisar dom till. Kan vara vilka skitjobb som helst såsom telefonförsäljare eller arseltorkare på nått äldreboende. Det sa han inte, men så är det. Hamnade lite off-topic nu märker jag...
Från det mötet fick vi informationen att vi skulle på ett seminarium följande dag kl 10.00. Seminariet hette "Så hittar du jobben" och på eftermiddagen skulle vi prata individuellt med en arbetsförmedlare, vi fick inte veta vilken. Vi skulle ta en kölapp och anmäla oss i disken. Alla som var födda dag 1-14 skulle gå kl 13:30 och de som var födda dag 15-31 fick tiden 14:30.
Efter en kortare vändning hem så återvände jag till arbetsförmedligen den dagen kl 13:30, tog en nummerlapp och gick fram till disken. Jag lämnade fram mitt ID-kort, sa att jag var i ungdomsgruppen och att jag skulle prata med någon. Han tittade lite snett på mig och undrade vem jag skulle träffa. Jag svarade att jag inte visste och delgav mig med informationen jag hade fått. Han knappade lite på datorn och svarade mig att han såg minsann inte på sin dator att jag skulle träffa någon, men det jag kunde göra var att återkomma på tisdag mellan 10 - 11.30. Tisdag!?
Som jag skrev innan så gick jag till arbetsförmedlingen och tänkte ge de en chans. En chans att faktiskt hjälpa mig och kanske ge mig ett jobb, och inte klanta till det.
Jag hann inte ens träffa min handledare.

I dag sken solen för fullt och det var säkerligen över +15 grader utomhus. Trots det jag har inte varit ute i dag. Är det så soligt och fint ute så vill jag ha mina solglasögon. Då min nuvarande ekonomi endast tillåter mig att ha mina vanliga flaskbottnar som jag dessutom får ont av så höll jag mig inomhus av ren protest. Får jag inte vara ute med mina solglasögon så är jag inte ute alls. Men jag bör enligt planerna få pengar av soc. under kommande vecka, så jag får förhoppningsvis mina efterlängtade linser lagomt till att solstrålarna börjar skina på allvar. Men som hänvisning till mitt senaste inlägg så går mina planer inte alltid som planerat. Hur det faktiskt blir återstår att se.
För tillfället är det just nu påskveckan och en vecka jag aldrig har firat speciellt mycket. När man var yngre så målade man väl ägg i skolan och fula påskteckningar som man skickade in till Östersunds Posten. "Påsk i färg" hette tävlingen och jag har ingen som helst aning om den ens finns kvar, men jag minns att jag vann 25 kronor för min gula blaffa på ritpapperet. Men det är ju ingen högtid som den vanliga svensken firar speciellt mycket i allmänhet. Inte lika mycket som jul iallafall. Det finns ju inga traditionella påsk-sånger eller någon botanisk-relaterad tingest att dansa omkring som t.ex julgranen eller majstången. Nä. man äter lite extra mycket ägg, lite extra fin mat, lite extra mycket godis och påskmust och därmed förstör förarbetet av beach 2009-looken.
Inte för jag hade någon.
Jag avslutar detta inlägg med en liten hyllning till Spotify som förgyller min annars tysta tid framför datorn.
Nu ska jag dricka vatten, leta reda på en gammal Uggla-låt och senare kolla på Yes Man som jag har ladd...köpt i HD-version!
Glad jävla påsk på er!
/NX

Kommentarer
Postat av: loxi

Påsk i färg finns kvar. Glad Påsk på dig!

2009-04-10 @ 23:56:38
Postat av: Anonym

Traditionella påsklåtar finns väl visst... gullefjun låten, t.ex. Sen ill jag faktiskt rekommendera dig att prova på vårdjobbet. Att faktiskt torka bajs på ett äldreboende är inte alls nånting man kommer lägga märke till, för det är en sån liten del av jobbet. Många äldre har bajsdagar, man planerar alltså när dem ska bajsa, och har du 10 st som bor på ett äldreboende, och dem bajsar kanske 1-2 ggr i veckan, det är 20 ggr i veckan, och du jobbar förmodligen inte 7 dagar i veckan, så du kanske jobbar vi säger 5 dagar i veckan, det blir 16 bajsningar i veckan, och du behöver ju inte ta alla, du kanske tar hälften, max så då är vi nere i 8 bajsningar. det är ju ingenting, för allt det andra är så himla roligt, helt underbart att få jobba med människor! Prova på!! Det är bra mkt bättre än donken! och torka bajs, är ingenting jämfört med avlopp på donken!

2009-04-11 @ 08:57:24
Postat av: Ullis

Oj, jag glömde mitt namn... jag ska inte vara feg och vara anonym inte ;P

2009-04-11 @ 08:58:29
URL: http://ull.blogg.se/
Postat av: Ullis

he he, okej då!! men du kanske ska prova söka ngot som personlig assistent? Gick det inge bra att få jobb på donken? Finns ju ett antal donken restauranger där...

2009-04-11 @ 09:34:38
URL: http://ull.blogg.se/category/halsband.html
Postat av: Anonym

kramar om

Om du gillar försäljning är ett tips på jobb Herbalife. Jag har börjat lite smått och kan hjälpa dig med det. Det är vad jag kan hjälpa dig med vännen i jobb väg. Önskar jag kunde göra mer för dig!

Hatar den sits du är i nu. O de på arbetsförmedlingen ser ALDRIG något påd eras jävla datorer, de verkar int fungera eller så vill de inte att de ska fungera.. Verkar inte som att de bryr sig så fantastiskt mycket.. Här i Sverige lyder mottot "Ensam är stark"

så fan heller. Men du. Ge inte upp! Det är tungt å du är just nu i världens brant - uppför. Men det kommer plana ut. Våga bara fortsätta kämpa! Ja vet att du har den orken inom dig.

Du är bra Anders!

Många varma kramar!

2009-04-12 @ 22:00:40
URL: http://zyster.blogg.se/
Postat av: Aida

hahahah, ladd... hahha

hoppas det går bra på arbetsförmedlingen jag ska dit imorn på nåt obligatoriskt möte får se vad det blir da.

2009-04-16 @ 01:38:12
URL: http://aidat.blogg.se/
Postat av: Anonym

mm då skulle världen vara en bättre plats :)



http://victorbjoerk.blogg.se

2009-04-16 @ 12:36:11
Postat av: Fotofix

sv: haha det vet man aldrig :D

nä jag började med den när jag hade brist på sysslor :P

2009-04-20 @ 23:28:17
URL: http://fotofix.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback