En helt vanlig fredagsmorgon

Vaknade 04:35 av att alarmet ringde. Men jag vaknade inte i min egna mysiga säng, jag vaknade i jobbets. Och inte är den allt för mysig heller. Alldeles för mjuk och täcket heter Mount Everest eller något liknande, så ni kan ju gissa hur lagom temperaturen var där under.
Jag vaknade i min egen svett, som vanligt.
Uppstigning och vinglade ut till toan för att sätta i linser plus besök på klosetten. Sedan ut till orderrummet för plocka ut tågorder för mina tåg jag skulle köra nu på morgonen. Tur 1101 - en dragartur. Dragare = lokala tåg inom Göteborgs bangårdar.
Tre tåg från Sävenäs ner till GB och ensamt lok tillbaka innan jag fick parkera mitt lok i lokstallet och kunde avsluta min dag 07:40 - ca 2 timmar tidigt. En bra dag =)
Trodde jag.

Väl ombytt kollade jag på klockan och såg att den visade 07:50. Jag missade ett pendeltåg precis, men att jag då har en halvtimme på mig tills nästa kommer.
Perfekt, då kan jag gå till Ica och köpa mig ett 10-pack Pepsi Max, tänkte jag.
Väl på Ica kom jag på att det var något mer som skulle handlas också, men att det skulle inte bli så mycket.
Det brukar låta så.
När jag till slut kom till kassan plockade jag upp både Pepsipacket, champinjoner, en platta ägg, över ett kilo frysta bär, yoghurt och rökt skinka. Plus tuggummi, en Red Bull light och en Jolt Cola. Helt energilös på grund av frukostbrist plockade jag även ner en Snickers som jag kunde trycka i mig på tåget hem.
När varorna var betalad och kassen packad såg jag på klockan att jag fick gå med det långa benet före så jag inte skulle missa pendeln, men väl på perrongen fick jag ändå vänta i 10 minuter på grund av försening.
Jävla tåg.

Väl på tåget slog jag mig till slut ner längst inne i ett hörn med min pappkasse, plockade upp mobilen, drog igång lite musik och kände armarnas trötthet av kassbärandet, men kunde iallafall pusta ut.
Efter några minuter började magens kurrande överrösta mina hörlurar så jag lyfte på den otympliga äggplattan som låg överst och såg ner i påsen hur min Red Bull kollade på mig med sitt batteriliknande anlete.
Första klunken var godast, men kände direkt att jag ville ha nått att tugga på. Körde ner handen i påsen igen för att plocka upp min Snickers. Lyfte ur äggplattan för att underlätta men fick inte tag i den. Plockade ur yoghurten och trycke ner handen mellan hallonpåsarna. Var är min Snickers!?
Tankarna for snabbt genom huvudet och jag insåg ganska snart att trots jag minns att jag stoppade ner den i korgen så minns jag inte att jag plockade ner den i påsen.
Satt och småsurade lite resen av vägen hem.
Jag hade iallafall min Red Bull.

Efter någon halvtimme och lite slösurfande på Aftonbladet tittade jag ut och såg ett elverk susa förbi fönstret. Ah, äntligen i Alingsås. Tåget stannade till vid perrongen och samtliga resande reste sig upp och ställde sig framför dörrarna som efter några sekunder öppnades med ett pys. Jag tog på mig handskarna, lade den otympliga äggplattan tillrätta, tog tag i påsens handtag och lyfte.
RIIIIIIIIIIIIIIIITCH!
Först förstod jag inte varför påsen plötsligt blev så lätt. Jag höll ju i handtagen så jag hade ju inte tappat den.
På sätet där jag tidigare satt låg nu yoghurt, champinjoner, skinka och äggplattan låg som ett täcke över alla tre. Resten av varorna lyckades ligga kvar i det lilla som var kvar av påsen.
Svordom efter svordom susade genom huvudet samtidigt som man ville verka lugn inför alla nypåstigna som satt och glodde. Plockade ihop varorna efter bästa förmåga, lyckades få upp allt i famnen och vinglade ut ur tåget, in på bussterminalen för att ta bussen hem, vill ju inte gå hem med det här eländet.
Lagom tills jag kom in genom terminalens dörrar såg jag bussens baklyktor försvinna bakom en buske för att sedan rulla ut på vägen och bort, bort från mig, mina varor och mitt dåliga humör.

Men men, bara att vända på klacken och GÅ hem.
Över parkeringen, övergångsstället, längst vägen, över vägen, bron, vägen igen, övergångsstället och sedan en liten trapp innan jag lyckades få upp låsbrickan, öppna porten och vingla in mot hissen. Tre våningar upp, upp med nycklarna igen, låsa upp dörren och sedan äntligen hemma! Fingrarna värker och armarna skakar, men jag är iallafall hemma!
Förevigade eländet med kameran innan allt packades upp, satte igång tre ägg på äggkokaren och slog mig ner här. I botten på påsen låg kvittot.
Läste igenom efter min Snickers.
Ingen Snickers.
Jag fick iallafall min Red Bull.

 


Kommentarer
Postat av: Ullis

Snygg blogg Anders!! och jisses vad du blivit smal! Snyggt! hur har du lyckats gått ner 18kg?

2012-03-16 @ 17:55:26
URL: http://mammaulrika.blogg.se/
Postat av: Anders

Tack Ullis =D

Jag gick med i Viktväktarna. Funkar finemang =)

2012-03-16 @ 18:14:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback